Blog: Online marketing, BEPAAL DE HAALBAARHEID EN EFFECTIVITEIT VOOR JE EIGEN BEDRIJF

Gepubliceerd op 11-05-2018

 blog Lex Meuldijk

Als interim adviseur kom ik regelmatig bij bedrijven die momenteel online marketing niet helemaal op waarde kunnen inschatten.  Het verandert dagelijks en hoe speel je nu in op die ‘hypes’?

Als je te maken hebt met (online) marketing en daarin wilt bij blijven, heb je het afgelopen jaar met heel wat trends en ontwikkelingen te maken gehad: Google veranderde haar aanpak stevig, er ontstonden nieuwe sociale media en de trend content marketing was niet te missen.

Toch lijken ze in marketingland een beetje klaar te zijn met de continue hypes en extreem snelle veranderingen. Want, hoe blijf je bij in een vakgebied dat ZO uitgebreid, divers en snel bewegend is?

Probeer een scheiding te maken tussen hype en daadwerkelijke trend. De tijdelijkheid van iets hoeft niet eens een probleem te zijn. Ook al is een hype van korte duur; wanneer je slim en snel inspeelt, kun je daarmee tijdelijk grote slagen slaan. De moeite waard dus. Maar nog belangrijker zijn de ontwikkelingen die een daadwerkelijk nieuwe basis zetten voor (online) marketing.

Lange termijn: Google verandert continu haar algoritmes. De algoritme updates van Google hebben effect op elke website, maar niet van elke website is het effect zichtbaar. De ene site is namelijk de andere niet. Wat we tot nu toe wel weten; voldoe je aan de volgende criteria, dan zit je in de risicozone: Hier moet je als ondernemer in mee.

Affiliate sites met een afwijkende hoeveelheid links naar bijvoorbeeld Amazon.com, ten opzichte van ‘normale’ affiliate sites Site met veel content, maar gebrek aan relevantie. Sites met veel beschikbare advertentieruimte op de website.

Korte termijn: De hype van ALS Ice Bucket Challenge van een paar jaar geleden, was wereldwijd enorm en al snel was dat inspiratie voor tal van organisaties om “ook zoiets te doen omdat het zo lekker viral gaat”. Dat bleek in veel gevallen niet effectief en vooral niet als erg creatief te worden gezien.

Diezelfde hype stierf vervolgens een stille dood. Toegegeven, het heeft stichting ALS geen windeieren gelegd.

Als het je al lukt om de veranderingen te blijven volgen en op waarde te schatten, is er nog altijd de valkuil van de toepassing. Marketing is geen doel op zich. Het is een middel om de bedrijfsdoelstellingen te bereiken. 

Heb je een marketing afdeling, werk je samen met een bureau of overweeg je dat? Vraag dan om duidelijkheid, eerlijkheid en prik door gebakken lucht heen. In marketing is er genoeg te vertellen, maar uiteindelijk wil je concrete hulp, geen wollige termen of loze beloftes.