Blog: You never do that again..!

Gepubliceerd op 25-10-2017

 

 

Halverwege de jaren ’80 volgde ik een aantal colleges bij William Edwards Deming.

Ja, je leest het goed. Dé Deming van onder andere de befaamde kwaliteitscirkel Do, plan, check, act. Nog altijd populair, omdat je je processen hiermee continu verbetert. Deming was toen al op leeftijd, maar de bevlogenheid waarmee hij het fenomeen meten is weten proclameerde, ligt nog vers in mijn geheugen.

 

Het waren eyeopeners destijds. Veel organisaties en vooral overheidsinstanties werkten nog met traditionele informatievoorziening en besturingsprocessen. Deming liet op verrassende wijze zien hoe je door puur meetwerk uit statistische analyses heldere conclusies kon trekken. Slimmer kon werken. Inzichten die we nu doodnormaal vinden, met de huidige technologie.

 

Maar passen we dat ook toe?

 

Want misschien zegt je intuïtie dat die nieuwe wervingscampagne een hit zal zijn. En al zegt je gevoel dat er binnenkort een flink aantal nieuwe klanten bij zal komen, de cijfers kunnen iets anders uitwijzen. Bijvoorbeeld dat er een evenredig aantal klanten door de achterdeur vertrok. Je hebt je focus op nieuwe aanwas gelegd, en je trouwe klanten nauwelijks aandacht gegeven? Misschien goed om de feiten erop na te slaan.

 

You never do that again..!

 

Meten is weten. En er valt anno nu meer te meten dan ooit. Organisaties beschikken over bergen data. De technologische mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt. De uitdaging is om de data op de juiste manier te interpreteren. Te vertalen naar essentiële informatie. Ook voor processen die misschien minder voor de hand liggen. Nog altijd zie ik dat er aannames gedaan worden, en dat intuïtie een grote rol speelt.

 

Een prachtig voorbeeld hierover is The best stats you’ve ever seen van Hans Rosling.

 

 

Bijzonder om te zien hoe hij de vloer aanveegt met de aannames en vooroordelen. Of zoals hij zelf zegt als hij de studenten een vraag stelt over babysterftecijfers: “De Westerse vooroordelen zijn zo mogelijk nog erger dan niets weten.”

 

Data en gut feeling

De inzichten van Deming en Rosling zijn voor mij dé voorbeelden om processen te verbeteren. Je ontdekt inzichten, waar je anders nooit achter komt. Onverwachte verbanden, onverwachte uitkomsten. Feitelijk onderbouwd. Geen ondoorgrondelijke analyses, maar via de meest logische weg. Denk maar aan de filosofie van Ockham’s razor. En daarmee onderneem je slimmer. Waarmee ik niet zeg dat je het onderbuik gevoel moet uitwissen. Juist de combinatie van gut-feeling en de onderbouwing met data is en sterke combinatie.

 

Hoe pas je dat praktisch toe?

Een voorbeeld uit de sales.

Stel, je communiceert vooral via e-mail met je klanten. Aanbiedingen, nieuwsbrieven, specials, alles gaat via de digitale snelweg. Heb je dan weleens onderzocht op welke dagen of tijdstippen deze in de mailbox van je klant verschijnen? Het zou zomaar kunnen dat de respons of conversie groter is bij de berichten die op maandagmorgen gestuurd worden. En dat de digitale post op vrijdagmiddag om 16.00 uur nauwelijks aandacht krijgt. Of andersom! 

geluiden ontvangers

En speelt de inhoud nog een rol? Wanneer blijken klanten het meest geïnteresseerd in jouw verhaal of aanbieding?

 

Natuurlijk is de inhoud van je boodschap het belangrijkste, maar het loont om ook deze timings aspecten te analyseren en aantrekkelijk te presenteren. Het levert een schat aan informatie op. Want, uiteindelijk doe je al die verkoopinspanningen om de kans op opdrachten te vergroten, nietwaar?

 

Statistische analyses met een heldere en toegankelijke presentatie vergroten de inzichten en geven je de kans jouw klanten optimaal te bereiken.

 

 Wil je daar eens over doorpraten? Graag!

 

Lex Meuldijk