Een TV optreden met gemengde gevoelens

Gepubliceerd op 02-02-2018

 Lex Meuldijk In Gesprek Met

Wie mij kent weet het wel. Ik debatteer graag over de thema’s die me aan het hart gaan: de sales en de bouw. Dat doe ik aan de keukentafel net zo makkelijk als aan de directietafel. Maar met een camera op me gericht, voelt het toch anders.

 

Het dubbelinterview dat ik geef vindt plaats in Den Bosch. Presentator Jan-Willem van den Akker van de regionale tv-zender TV73, voelt aannemer Gijs van Eggelen en mij aan de tand. De camera draait. En verschool ik me voorheen nog weleens achter een witte baard en mijter, dit keer zit ik er als Lex Meuldijk.

 

En dat vind ik spannender.

 

De jurk van Annechien

Ik verplaats me in de kijkers. Wat zien zij? Wat horen zij? Ze zeggen weleens dat mensen slechts 7% horen van wat je zegt. 38% van de aandacht gaat naar je intonatie en de overige 55% naar je lichaamstaal.

 

Mythe of niet, er zit een kern van waarheid in. Zo twitterde laatst iemand: de cybersecuritymevrouw bij Nieuwsuur knippert niet met haar ogen. Ik denk om alles goed in de gaten te houden. Dat werd dus op gemerkt. En je zult niet de eerste zijn die na het journaal zich de stem en jurk van Annechien goed herinnert, maar wat ze bedoelde met multinationals en de plastic afvalberg is je ontgaan.

 

Van mij is er maar een

Toch wil je een verhaal vertellen dat hout snijdt. In een korte tijd laten zien waar je voor staat, ondanks die draaiende camera. Of juist omdat het opgenomen wordt? Want als zelfstandig professional geloof ik in het persoonlijke. Van mij is er maar een. Hoe kun je dat beter laten zien dan op film? Opdrachtgevers kiezen me vanwege de persoon die ik ben. En dat is niet altijd inwisselbaar.

 

Dat kan goed uitpakken. Of niet, natuurlijk. Zit ik bij opdrachtgevers aan tafel, dan zien zij direct wat voor vlees ze in de kuip hebben. What you see is what you get. Een ‘recht door zee’ manager. Niet bang om te zeggen waar het op staat. Met de nodig humor, om soms de ogen te openen. Niet om te provoceren, maar om met een frisse blik naar je eigen onderneming te kijken.

 

Wie dat aandurft, heeft aan mij een goede.

 

Kijkje in de keuken

Een voorbeeld uit het interview is de achterdeur. Ik kom het liefst letterlijk via de achterdeur binnen bij bedrijven. Een kijkje in de keuken vertelt veel over de bevlogenheid van medewerkers én hun management. Staan bij een onderneming op maandag de bedrijfsauto’s spik en span klaar voor de nieuwe week? Of maakt iedereen zich op vrijdag uit de voeten, blij dat het weekend is?

 

Het lijken onbenulligheden, maar het zegt veel over de mindset. Dat is wat ik in de korte tijd wilde vertellen. Nog los van de bouwkwesties, waar ik zo een uitzending over kan vullen.

 

Kloppend totaalplaatje

Maar als we de cijfers moeten geloven, zal het merendeel op intonatie en lichaamstaal gelet hebben. Maar ook dat is belangrijk. Mijn houding moet matchen met mijn verhaal. Net als in de business: wat er achter de schermen gebeurt, moet kloppen met het verhaal aan de voorkant.

 

Gelukkig staat mijn relaas op film. Voor wie teveel afgeleid werd door onze Apple watches, of het glas water dat omkukelde, raad ik aan het nog een keer te bekijken.

 

Of nog beter: laten we in gesprek gaan. Over sales- en bouwkwesties. Liefst zonder camera’s.

 

 

Lex Meuldijk