Hoe zetten we prefab woningbouw op de kaart? Aap na!

Gepubliceerd op 09-10-2017

 

Prefab-bouw en modulaire constructies? Dan denk je al gauw aan woningbouw.

Maar een industrie die al veel eerder revolutionaire stappen maakte, is de scheepsbouw. Modulaire constructie van schepen als serieuze innovatie. Prefab bouw in plaats van traditionele bouw. Met verbluffende resultaten, die de scheepsindustrie voorgoed veranderde.

Het ligt dan ook voor de hand, dat ontwikkelaars in de woningbouw hun ogen en oren de kost geven. Want pas je deze kennis toe op de woningbouw, levert dat wellicht een dito rendement op. 



 

 

 

 

 

Hoe ontdekten ze dat in de scheepsindustrie?

Door de opkomst van CAD-ontwerpen in de jaren zeventig konden scheepsarchitecten scheepssegmenten ontwerpen via een proces genaamd block design. Voor het eerst voegden scheepsbouwers complete gedeelten samen op de scheepswerf, in plaats van stuk voor stuk het schip in elkaar te zetten. Een veel efficiëntere manier van werken voor de scheepsarchitecten. Minder afval en daardoor lagere kosten.

 

LEAN prefab manufacturing verminderde in sommige fabrieken de cyclustijden en de kosten zelfs met 40%. On-site werk is altijd een kostenfactor. Met prefabricatie bespaar je op deze kosten. 

Hoe doe je dat dan in de woningbouw?

Natuurlijk zit de scheepsbouw procesmatig anders in elkaar dan de woningbouw, maar er valt veel af te kijken. En er zit schot in de zaak. Net als destijds met CAD-ontwerpen, maakt de bouwsector grote stappen met BIM (Building Information Model). Dat betekent nogal wat voor de procesbeheersing. Deze methode genereert minder afval, minder overlast en een aanzienlijke verbetering van het eindproduct.

 

Het streven van veel organisaties naar LEAN-manufacturing, brengt hen sowieso naar meer gestandaardiseerde bouwprocessen met een doorlopende materiaalstroom. Alleen dan werk je LEAN: minimale verspilling, optimale processen en maximale klantwaarde.

 

Henry Ford, pionier van het eerste uur, zag dat al. En Toyota Production System is befaamd om dezelfde werkwijze. Niet gek dus dat Toyota ook dé innovator is als het gaat om duurzame en hoogwaardige prefab woningen. In dit verband denk ik ook aan Dr. William Edwards Demming, de aartsvader van het management en de principes van statistische procescontrole.  Midden jaren ’80 heb ik een aantal colleges van Demming mogen volgen en deze ervaring is tot op de dag vandaag nog voor mij een inspiratie.     

  

 

    https://nl.wikipedia.org/wiki/William_Edwards_Deming .

 

  

 

 Japan loopt voorop

Die Japanners zijn de ontdekkers op het gebied van prefab in vele industrieën.

Zo is Toyota slechts een van vele grote bedrijven in Japan die de huizenmarkt daar domineert. Een voorbeeld: consumenten die een woning kopen die gerenoveerd moet worden, kiezen voor sloop en herbouw van hun huis in modulaire vorm. Economisch veel interessanter dan renovatie. Ze zijn in no-time gereed en van hogere kwaliteit, zo geven de woningbezitters aan.

 

 

Concept denken

Toen ik in 2002 en 2003 bezoek aan Japan bracht, was ik onder de indruk. Ik maakte toen al kennis met complete demonstratie omgevingen. Interactief. Zo kon je als klant ervaren wat de hoogte van een plafond doet qua gevoel en sfeer. Of de bouw en indeling van badkamer of keuken. Qua productietechnieken, marketing, klantfocus en concept denken waren zij al verder. Ontwikkelingen die zich nu in Europa en Nederland aandienen.

 

Genoeg stof tot nadenken. Hoe komen we zelf met originele, baanbrekende ideeën? De gemeente Amsterdam schreef onlangs de prijsvraag Slimme en schone bouwlogistiekuit.

 

Ik juich dat toe. Zelf broed ik ook op praktische suggesties en slimmere manieren van werken.

 

En ik daag je graag uit: doe je mee?

 

Lex Meuldijk

 

 

Met dank aan Mofei Bian

Prefabmarket.com